Analisis Penggunaan Aplikasi Tiktok Ditinjau Dari Fomo Terhadap Pelajar Kelas 3 SD IT Mentari Ilmu

ABSTRACT

Analysis of the use of the TikTok application in terms of FOMO for the 3rd grade students of SD IT Mentari Ilmu Karaba
Fatin Salsabila, Tsabitah Rofifah, Siti Apipah, Dewi Nur’aini, Nabila Putri Kusumajaya and Putri Syahida Nabila Zahra. Mentari Ilmu Integrated Islamic Senior High School, Karaba, West Karawang.
The TikTok application is a place for creativity as well as a place for self-appreciation. However, the use of TikTok often has a negative impact on its users. From these bad effects, it triggers the Fear Of Missing Out (FOMO) phenomenon as a result of addiction to excessive use of the TikTok application. With this phenomenon, we are interested in conducting research related to the FOMO phenomenon that occurs in elementary school students caused by the use of the TikTok application. The purpose of this study was to find out whether the TikTok application could trigger the emergence of the FOMO phenomenon for 3rd grade students of SD IT Mentari Ilmu Karaba, to find out how the role of parents in preventing the occurrence of the FOMO phenomenon for 3rd grade students of SD IT Mentari Ilmu Karaba. The method used in this study is qualitative, this research method is expected to be able to describe various things related to the problems to be discussed such as the role of parents who can reduce the occurrence of the FOMO phenomenon among elementary school students. Based on the survey results, the number of respondents to the 3rd grade student questionnaire at SD IT Mentari Ilmu Karaba was 40 people, while the number of respondents to the parent questionnaire for grade 3 students at SD IT Mentari Ilmu Karaba was 40 people, so overall it was found that 1-2 students were addicted to the internet up to cause FOMO.
Keywords: TikTok App and FOMO


ABSTRAK

Analisis Penggunaan Aplikasi TikTok Ditinjau Dari FOMO Terhadap Pelajar Kelas 3 SD Mentari Ilmu Karaba
Fatin Salsabila, Tsabitah Rofifah, Siti Apipah, Dewi Nur’aini, Nabila Putri Kusumajaya dan Putri Syahida Nabila Zahra. SMA Mentari Ilmu, Karaba, Karawang Barat.
Aplikasi TikTok merupakan wadah untuk berkreasi maupun sebagai wadah untuk mengapresiasi diri. Namun, penggunaan TikTok kerap kali menimbulkan dampak buruk terhadap penggunanya. Dari dampak buruk tersebut memicu fenomena Fear Of Missing Out (FOMO) sebagai akibat kecanduan penggunaan aplikasi TikTok yang berlebihan. Dengan adanya fenomena yang terjadi, maka kami penulis tertarik mengadakan penelitian terkait adanya fenomena FOMO yang terjadi pada pelajar sekolah dasar yang disebabkan oleh penggunaan aplikasi TikTok. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah aplikasi TikTok dapat memicu timbulnya fenomena FOMO terhadap pelajar kelas 3 SD IT Mentari Ilmu Karaba, untuk mengetahui bagaimana peran orang tua dalam mencegah timbulnya fenomena FOMO terhadap pelajar kelas 3 SD IT Mentari Ilmu Karaba. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif, metode penelitian ini diharapkan dapat mendeskripsikan berbagai hal yang berhubungan dengan masalah yang akan dibahas seperti tentang peran orang tua yang dapat mengurangi terjadinya fenomena FOMO di kalangan pelajar Sekolah Dasar. Berdasarkan dari hasil survei, jumlah responden kuesioner pelajar kelas 3 SD IT Mentari Ilmu Karaba adalah 40 orang sedangkan jumlah responden kuesioner orang tua pelajar kelas 3 SD IT Mentari Ilmu Karaba adalah 40 orang, sehingga secara keseluruhan ditemukan 1–2 pelajar yang mengalami kecanduan internet hingga menyebabkan FOMO.
Kata kunci: Aplikasi TikTok dan FOMO